Na český trh vstoupil nový silný hráč, turecký Trendyol. „V prvním čtvrtletí roku 2024 vstoupíme na východoevropský trh. Začneme Rumunskem, Řeckem, Maďarskem a Českou republikou a v následujícím období budeme počet zemí v tomto regionu zvyšovat,“ uvedl generální ředitel společnosti Trendyol Group Erdem Inan.
Samozřejmě, že takové značky podobně jako Shein nebo Temu nabízejí královsky placené spolupráce známým osobnostem. S Trendyolem v současnosti na českém poli spolupracují celebrity a influenceři jako Natálie Bagárová, Nikol Švanterová, Agáta Hanychová, Týnuš Třešničková nebo Tereza Ramba.
Třeštíková: Jak to můžete dělat s čistým svědomím?
Trendyol je takové online turecké tržiště, které to má do udržitelnosti stejně daleko, jako účastníci Výměny manželek k zubaři. Jako první se ozvala Radka Třeštíková. „Nerozumím tomu, jak může tolik influencerů spojit své jméno s touhle společností a pomáhají jí s čistým svědomím prosadit se na našem trhu,“ rozepsala se na Instagramu.
„Trendyol je gigantické turecké tržiště, vlastněné čínskou Alibabou. Je to absolutní fast fashion trash, který ztělesňuje všechno to, proti čemu se poslední roky na poli módy bojuje, od kvality, pracovních podmínek až po dopad masivní výroby na životní prostředí. Píše se rok 2024 a my už zase míříme hluboko do háje,“ narážela spisovatelka mimo jiné i na svoji kamarádku Emmu Smetanu.
Ta na úvahu Radky Třeštíkové samozřejmě zareagovala. Vysvětlila na svém Instagramu, že s oblečením to má podobně jako s jídlem. Stejně tak, jako se snaží jíst zdravě, tak podporuje tuzemské nebo zahraniční módní návrháře nebo nakupuje v sekáčích. Najdou se ale dny, kdy zhřeší a nacpe se mekáčem a stejně tak si občas koupí něco ve fast fashion eshopu.
„Jde o to si uvědomit, že ta udržitelnost začíná u každého z nás. Já ty kousky nosím do posledního roztrhání,“ vyjádřila se Emma. Ta ale na rozdíl od Terezy Ramby nikdy nedělala místy až agresivní kampaň za udržitelnou módu.
Tereza Ramba předvádí krasojízdu pokrytectví
Zato Tereza Ramba je úplně jiný případ. Herečka, která je známá svým bojem za udržitelnost právě předvádí pokryteckou krasojízdu. V roce 2020 si zaregistrovala doménu Laskaje.cz a následně začala prodávat vlastní kolekci udržitelné módy.
„Jsou to úžasný, lehoučký, stoprocentně bavlněný, ekologický pánský a dámský trika: dobro druh, do duší a láska je. A taky jedno bodýčko dobro druh. Protože ten dobrý druh nás naplňuje od shora až dolů. A já jsem prostě neodolala. Máme jenom tři sta kusů, protože jsme pro vás chtěli ty nejlepší materiály a kvalita je víc než kvantita,“ píše na svém eshopu, kde prodává oblečení z kvalitních materiálů tuzemské výroby.
Proto není divu, že za obyčejné triko s dlouhým rukávem dáte 790 korun nebo za šaty téměř 6 tisíc korun. Herečka dlouhodobě bojuje za udržitelnou módu a bije na poplach s tím, že tohle je ta cesta. A právě z toho důvodu je spolupráce s tureckým online tržištěm ukázka naprostého pokrytectví, které Tereza předvádí.
Pokud se roky veřejně prezentuje tímto stylem a fanoušky očkuje tím, jak je důležitá udržitelná móda, absolutně nechápeme její spolupráci s Trendyolem. Je jasné, že složenky se neptají, ale něco takového od Terezy Ramby málokdo čekal. Terezo, hrát si na morální pilíř je jedna věc, ale dodržet a dostát svým slovům, je věc druhá a to jste absolutně nezvládla.